Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι εστί Stand-Up comedy;







Γράφει η Έλλη Δήμου,

Το Stand-Up comedy αρχίζει να παίρνει μορφή και να αναγνωρίζεται γύρω στο 1970, ξεκινώντας κυρίως από τις Η.Π.Α και  την Αγγλία. Αποτελεί ένα είδος κωμωδίας, ζωντανής, με άμεση επαφή και διάδραση με το κοινό. Ονομάστηκε έτσι, διότι ο καλλιτέχνης στέκεται, κυρίως, όρθιος, κατά τη διάρκεια της παράστασης του.

Αν μπορούσε να οριστεί με μια φράση, θα λέγαμε, πως είναι μια γρήγορη, χιουμοριστική ακολουθία ιστοριών. Σύντομα αστεία που έχουν ροή και σύνδεση.

Ο  performer, δεν είναι απαραίτητο να έχει σπουδάσει υποκριτική. Χρειάζεται σκληρή και επίμονη δουλειά, κυρίως προσωπική, για να δημιουργήσει τα δικά του κείμενα. Υπάρχουν τεχνικές , που μπορούν, να οδηγήσουν σε ένα καλό κωμικό σενάριο. Έχει συγκεκριμένη δομή.  Κυριαρχεί, η σατιρική προσέγγιση της κοινωνίας και άλλες  φορές εκφράζεται η προσωπική άποψη του, για ένα θέμα(ο μονόλογος του), πάντα δοσμένη με χιούμορ και στόχο, το γέλιο.

Απαραίτητο χαρακτηριστικό του κωμικού είναι η διάθεση για αυτοκριτική και αυτοσαρκασμό. Η απουσία σκηνικών και κουστουμιών καθώς και σκηνοθέτη, είναι κάποια από τα δύσκολα χαρακτηριστικά του Stand- Up comedy. Έτσι ο comedian, πρέπει με τα κείμενα του, το λόγο του και την παρουσία, να καταφέρει να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού και να το κάνει να διασκεδάσει. Είναι σημαντικό, το θέμα  που θα πραγματευτεί να αφορά τόσο τον ίδιο όσο και τους θεατές. Να είναι κάτι που τους αγγίζει και τους απασχολεί, ώστε και η προσέγγιση του να είναι καλύτερη και το ενδιαφέρον του κοινού να μη χάνεται.

Σε πολλά σημεία μοιάζει με το επάγγελμα το ταχυδακτυλουργού. Πρέπει να προκαλέσει έκπληξη στο κοινό, ώστε να γελάσει.

Ένα αστείο πρέπει να είναι σύντομο  και σαφές. Αν είναι προφανές.. δεν είναι αποτελεσματικό. Αν, πάλι, είναι πολύ καλά κρυμμένο, πολλές φορές, δε γίνεται κατανοητό.

Σαν επάγγελμα, έχει πολλές ιδιαιτερότητες και με το πέρασμα το χρόνου, απέκτησε και τους δικούς του «άγραφους κανόνες»  :

1.     Ο κάθε κωμικός γράφει μόνος του τα κείμενα του. Δε κλέβει άλλων.

2.     Δε χρησιμοποιεί ανέκδοτα.

3.     Δεν υποδύεται κάποιο ρόλο.

Αντίθετα με την άποψη που κυριαρχεί, στο  Stand-Up δεν είναι απαραίτητη η επικοινωνία/διάλογος με το κοινό. Είναι ένα κομμάτι του, το «Crowd Work» και μάλιστα πολύ απαιτητικό, διότι ο κωμικός, πρέπει να αυτοσχεδιάσει με βάση τις απαντήσεις του κοινού, κάτι που δεν είναι προβλέψιμο.

Γνωστοί comedian του εξωτερικού είναι ο Russell Peters, Jo Koy, Dave Chapelle κ.α.

                                                                                                                                                              (Jo Koy)


                                                                                                                                               (Rusell Peters)


Στην Ελλάδα, φτάνει  γύρω στο 1990, μέσα από τις «Νύχτες Κωμωδίας», της Λουκίας Ρικάκη. Το ελληνικό κοινό, ακόμη, δεν είναι εξοικειωμένο, όπως το κοινό του εξωτερικού, που έχει χρόνια τριβή με το είδος. Παρ΄ όλα αυτά, τον τελευταίο καιρό ανθίζει στη χώρα μας. Με κωμικούς να έχουν εδραιωθεί, πια, όπως η Βρανά, ο Φισφής, ο Τσουβέλας κ.α.

                                                                                                                                        (Αλέξανδρος Τσουβέλας)






                                                                                                                                           (Κατερίνα Βρανά)




Μετά από 50, περίπου, χρόνια οι επαγγελματίες του χώρου, έχουν καταλήξει σε κάποια βασικά συμπεράσματα:

·               Κωμικός δεν είναι, απαραίτητα, ο αστείος της παρέας.

·               Το να είσαι αντανακλαστικά αστείος, δε σε κάνει καλό κωμικό.

·               Υπάρχουν εύκολοι και δύσκολοι χώροι παραστάσεων. Εύκολος θεωρείται π.χ. ένα θέατρο, διότι ο κόσμος έχει έρθει και πληρώσει για να δει την παράσταση, είναι συγκεντρωμένος σε αυτήν. Δύσκολος, ένα μπαρ. Εκεί υπάρχει πιθανότητα, κάποιος να μην έχει έρθει για την παράσταση. Κυκλοφορούν σερβιτόροι, κόσμος που δε μπορεί να σε δει ή να σε ακούσει, φασαρία κ.α.

Μια νέα τάση, λοιπόν, στη χώρα μας, που δείχνει να έχει μέλλον. Εξάλλου είναι ικανή να γεννήσει προβληματισμούς  και  να οξύνει τη σκέψη. Ένα ευχάριστο και ταυτόχρονα δημιουργικό θέαμα.



Πηγή φωτογραφιών: Google Images. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιάννης Αγγελάκας: Η ροκ περσόνα της Ελληνικής Μουσικής Σκηνής

  thessalonikiguide.gr                                                                                                         Ατόφιες οι σκέψεις του, γίνονταν λέξεις και άφοβα ξεπετάγονταν από τα χείλη του, κάθε φορά που αποφάσιζε να μιλήσει. Έχει σημασία αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί μαζί του; Πόσο εύκολο είναι να αντισταθείς στην καθαρή και ατόφια ειλικρίνεια κάποιου; "Μουσικά ανορθόγραφος" μιας και δε ξέρει να διαβάζει ούτε πεντάγραμμο- σύμφωνα με τον ίδιο-   αλλά και αυτοδίδακτος, πιστεύει βαθιά πως: «Όση σχέση έχει η εκκλησία με τη θρησκεία, τόση έχουν και τα ωδεία με την μουσική…». Θα έλεγε κανείς πως είναι ενάντια σε κάθε είδους πολιτικής, θρησκείας, εξουσίας. Είναι ένα είδος αναρχικού, έχει δηλώσει. Ο μόνος κυρίαρχος… η μεγάλη και μοναδική θρησκεία – είναι για εκείνον- η μουσική. «Τη μουσική σου πρέπει να την τιμάς με την ηθική σου και την στάση σου» , είπε κάποτε, σε μια προσπάθεια, να εξηγήσει πως επιβάλλεται- κατά την γνώμη του- στο κοινό το "ελαφρύ&

Γεωργία Βασιλειάδου: Τέσσερις εμβληματικές ταινίες της καριέρας της

Γράφει η Παναγιώτα Απέργη, Έχοντας μείνει γνωστή για τους πολύ χαρακτηριστικούς ρόλους που έχει ενσαρκώσει, η Γεωργία Βασιλειάδου υπήρξε μια από τις πιο αγαπημένες κωμικές ηθοποιούς, η οποία σημάδεψε τον ελληνικό κινηματογράφο με το αστείρευτο ταλέντο της. Άλλοτε Μαρίνα, άλλοτε Ευτυχία, άλλοτε Καλλιόπη κι άλλοτε Αριστέα, η Γεωργία Βασιλειάδου προκαλούσε, πάντα, άφθονο γέλιο στους θεατές με τις μνημειώδεις ατάκες της. Ας θυμηθούμε τέσσερις από τις πιο χαρακτηριστικές της εμφανίσεις που άφησαν εποχή. «Η θεία απ’το Σικάγο» Με την επιστροφή της από τις Η.Π.Α. η Καλλιόπη (Γεωργία Βασιλειάδου) αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει το σπίτι του αυστηρού απόστρατου αξιωματικού αδελφού της, Χαρίλαου, (Ορέστης Μακρής) και να παντρέψει τις ανιψιές της, χάρη σε ένα ευφάνταστο, αν και ριψοκίνδυνο, τέχνασμα. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 και σημείωσε σχεδόν αμέσως μεγάλη επιτυχία. Το σενάριο και τη σκηνοθεσία είχε αναλάβει ο Αλέκος Σακελλάριος και η ταινία προέ

Καίτη Πάνου: Η «φινετσάτη» ντάμα του Ελληνικού Κινηματογράφου

Γράφει η Έλλη Δήμου, Από «ενζενί» (ηθοποιός που παίζει τον ρόλο της απλοϊκής και αθώας νέας) σε «φινετσάτη» ντάμα η Καίτη Πάνου άφησε το δικό της στίγμα, στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Γεννημένη στις 28 Αυγούστου του 1927 , ήρθε στην Ελλάδα πολύ μικρή , από τον Πύργο Βουλγαρίας. Όντας σε τρυφερή ακόμη   ηλικία, είχε καταλάβει ποιο επάγγελμα αγαπούσε. Συμμετείχε σε σχολικές παραστάσεις και εμφανίστηκε στο παιδικό θέατρο της Αντιγόνης Μεταξά.   Έφερε τον τίτλο του «παιδιού θαύματος». Η επίσημη πρώτη στον Κινηματογράφο για την Πάνου, έγινε σε ηλικία 16 ετών- το 1943 - στην ταινία «Η φωνή της καρδιάς» . Η «πρώτη της φορά» συν έπεσε με την –επίσης- παρθενική εμφάνιση του Δημήτρη Χόρν αλλά και της «Φίνος Φίλμ». Η ταινία «Η φωνή της καρδιάς» είναι η πρώτη της «Φίνος Φίλμ. Ωστόσο αποτελεί συμπαραγωγή με τον Γιώργο Καβουκίδη. Φημολογείται πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος του έργου-Δημήτρης Ιωαννόπουλος- είχε ερωτευτεί τη νεαρή ηθοποιό και παραλίγο να