Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θανάσης Παπακωνσταντίνου: Η «ήρεμη δύναμη» της Ελληνικής μουσικής σκηνής








Γράφει η Έλλη Δήμου,

Στις 26 Απριλίου του 1959 κάπου στην Ελασσόνα, έρχεται στη ζωή η «ήρεμη δύναμη» της ελληνικής μουσικής σκηνής, ο αφηγητής ιστοριών, ο τραγουδοποιός- ποιητής, Θανάσης Παπακωνσταντίνου.

Ο Θανάσης του κόσμου, μεγάλωσε στον Τύρναβο. Μέλος μιας μικρομεσαίας οικογένειας. Στα 10 του χρόνια, ζήτησε από τους γονείς του μια κιθάρα. Στοίχιζε όσο ένα μηνιάτικο του πατέρα του. Για κάποιο "μυστήριο" λόγο, σύμφωνα με τον ίδιο, του την αγόρασαν.

«Μπορεί να είχα πάρει άλλο δρόμο, εάν δε κάνανε τότε εκείνη την υπέρβαση».

Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στο ΑΠΘ. Ήταν από τις λίγες, αν όχι η μοναδική φορά που έφυγε από την γενέτειρα του, για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Στον στρατό σκαλίζει τα πρώτα του τραγούδια. Γύρω στο 1982 μοιράζεται με τον Μάνο Λοΐζο μερικούς στίχους και τραγούδια του. «Μην ασχολείσαι με την μουσική δεν έχεις ταλέντο, με τους στίχους εντάξει», του είχε πει.
 Η επικείμενη συνεργασία τους, δε πήρε ποτέ σάρκα και οστά, λόγω του χαμού του Μάνου Λοΐζου.

Αρχές του ’80 το ξεκίνημα του Θανάση.

Το 1982 έλαβε μέρος στους Μουσικούς Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού της Κέρκυρας.

 Η παρθενική του δισκογραφική συμμετοχή,  γίνεται τον Δεκέμβρη του ’84 στον δίσκο «Διαίρεση» του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, με τα τραγούδια «Λεγεωνάριος» και «Μαύρος Γάτος».


Αργότερα, με την αρωγή του Νίκου Παπάζογλου, ο Θανάσης θα ηχογραφήσει τον πρώτο του προσωπικό δίσκο, «Αγία Νοσταλγία», στο στούντιο του Παπάζογλου, «Αγροτικόν».



Παπακωνσταντίνου-Μάλαμας.




Όταν ρωτάς «Θανάσης;» και σου απαντούν «Σωκράτης!» και το αντίστροφο, καταλαβαίνεις ότι αυτό το δίδυμο έχει συνδεθεί άρρηκτα.

«Στην αρχή δεν ήθελα να τραγουδώ μπροστά σε κόσμο. Η πληρότητα που έφερνε η δημιουργία, μου αρκούσε», είχε δηλώσει ο Θανάσης.
«Χάρη στον Μάλαμα βρήκα έτοιμο κοινό, έπαιζε τα τραγούδια μου και με έκανε γνωστό». Έτσι όταν ανέβηκε στη σκηνή, είχε ήδη το κοινό του. Ανθρώπους που γνώριζαν κάθε του στίχο. Με αυτό τον τρόπο κατάλαβε, πως το δέος που ένιωθε την ώρα της δημιουργίας, το ένιωθε και με τον κόσμο στις συναυλίες.

Το 1995 συνεργάστηκαν επίσημα για πρώτη φορά με τον δίσκο «Στην Ανδρομέδα και στη Γη» . Μια συνεργασία που εξελίχθηκε σε φιλία και μετρά αισίως 25 χρόνια.



«Ταιριάζουμε σε πολλά σημεία» υπογράμμισε ο Θανάσης. «Μια διαφορά μας είναι ότι ο Σωκράτης είναι αλλοπαρμένος στη ζωή και συγκροτημένος στη δουλειά, ενώ εγώ το αντίθετο!».

 Κάπως έτσι δε κρατιούνται οι ισορροπίες; Και όταν κρατιούνται οι ισορροπίες, δεν οδηγείσαι στην επιτυχία;


Οι σκέψεις του Θανάση…

Ο χαμηλών τόνων, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, όταν ξεκίνησε την ενασχόληση του με τη μουσική, δεν ήθελε να εμφανίζεται μπροστά σε κόσμο. Όταν εμφανίστηκε όμως, ένιωσε την ίδια ηδονή με εκείνη της δημιουργίας.

Έχοντας πλάσει και νιώσει τους στίχους, πριν τους γράψει, γνωρίζει καλά, πως πρέπει να τραγουδηθούν. Κι΄ όμως , όταν κάνει την αυτοκριτική του, βγάζει τον εαυτό του «ανεπαρκή ερμηνευτή». Θεωρεί ότι δεν τον βοηθά η φωνή του, να αποδώσει ιδανικά ένα τραγούδι.

«Είναι πρωτόγονος ο τρόπος που γράφω και τραγουδώ ένα τραγούδι»

Ο ίδιος, σημειώνει πως δεν έχει ιδέα από τη θεωρία της μουσικής και αυτό του προκαλεί πολλά μειονεκτήματα. ‘Όμως η άγνοια των κανόνων του έφερε το προσωπικό του ύφος, αυτό που διατηρεί καθ΄ όλη την πορεία του.

Αν έπρεπε να βάλει μια ταμπέλα στον εαυτό του, θα επέλεγε αυτή του «δημιουργού».

Επιλέγει να "εξαφανίζεται"  όταν νιώθει πως τα τραγούδια έχουν "καεί" μέσα του. Όταν η φλόγα χάνεται, διαλέγει την σιγή. Γράφει κάτι καινούργιο και επιστρέφει όταν έχει "κάτι να πει".

Ολοκληρωμένο Έλληνα δημιουργό θεωρεί τον Διονύση Σαββόπουλο. Στηρίζει ακόμη την συνεργασία που είχανε κάνει και ας κατακρίθηκε από πολλούς. Στην τέχνη είναι αμάρτημα να σκέφτεσαι τις συνέπειες.

Το κοινό του.

Το κοινό  του ακολουθεί πιστά κάθε ραντεβού. Δημιουργεί μαγευτική ατμόσφαιρα και ανταλλάσσει συναισθήματα με τον ερμηνευτή. Γίνονται συνταξιδιώτες και ταξιδεύουν κάπου εκεί μακριά στην  Ανδρομέδα, τυλιγμένοι από μια γλυκιά ραστώνη, την ώρα που ένας αέρας Πεχλιβάνης περνά ανάμεσα τους.

                                                                                                      πηγή: Xρήστος Διαμάντης


Για να τον ακούσεις πρέπει να τον κατανοήσεις. Να αποκρυπτογραφήσεις τους συμβολισμούς του. Να αφεθείς …



Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου από επιλογή δεν απασχολεί την επικαιρότητα. Αποτραβιέται στη γενέτειρα του  και δημιουργεί παρέα με την γυναίκα του. Καταφέρνει να μην πηγαίνει με το ρεύμα και να δίνει το παρόν, όταν έχει κάτι να "πει". Έχει συνεργαστεί με πολλούς και γνωστούς καλλιτέχνες όπως τον Σωκράτη Μάλαμα και την Μελίνα Κανά. Συνεργασίες που κρατά για χρόνια.

Σήμερα, 26 του Απρίλη, ο αφηγητής και ταξιδευτής του Ελληνικού τραγουδιού έχει τα γενέθλια του. Χρόνια πολλά!!


Πηγή φωτογραφιών: Google Images
Με πληροφορίες: Βικιπαίδεια, elculture.gr, katiousa.gr, provocateur.gr, rocking.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιάννης Αγγελάκας: Η ροκ περσόνα της Ελληνικής Μουσικής Σκηνής

  thessalonikiguide.gr                                                                                                         Ατόφιες οι σκέψεις του, γίνονταν λέξεις και άφοβα ξεπετάγονταν από τα χείλη του, κάθε φορά που αποφάσιζε να μιλήσει. Έχει σημασία αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί μαζί του; Πόσο εύκολο είναι να αντισταθείς στην καθαρή και ατόφια ειλικρίνεια κάποιου; "Μουσικά ανορθόγραφος" μιας και δε ξέρει να διαβάζει ούτε πεντάγραμμο- σύμφωνα με τον ίδιο-   αλλά και αυτοδίδακτος, πιστεύει βαθιά πως: «Όση σχέση έχει η εκκλησία με τη θρησκεία, τόση έχουν και τα ωδεία με την μουσική…». Θα έλεγε κανείς πως είναι ενάντια σε κάθε είδους πολιτικής, θρησκείας, εξουσίας. Είναι ένα είδος αναρχικού, έχει δηλώσει. Ο μόνος κυρίαρχος… η μεγάλη και μοναδική θρησκεία – είναι για εκείνον- η μουσική. «Τη μουσική σου πρέπει να την τιμάς με την ηθική σου και την στάση σου» , είπε κάποτε, σε μια προσπάθεια, να εξηγήσει πως επιβάλλεται- κατά την γνώμη του- στο κοινό το "ελαφρύ&

Γεωργία Βασιλειάδου: Τέσσερις εμβληματικές ταινίες της καριέρας της

Γράφει η Παναγιώτα Απέργη, Έχοντας μείνει γνωστή για τους πολύ χαρακτηριστικούς ρόλους που έχει ενσαρκώσει, η Γεωργία Βασιλειάδου υπήρξε μια από τις πιο αγαπημένες κωμικές ηθοποιούς, η οποία σημάδεψε τον ελληνικό κινηματογράφο με το αστείρευτο ταλέντο της. Άλλοτε Μαρίνα, άλλοτε Ευτυχία, άλλοτε Καλλιόπη κι άλλοτε Αριστέα, η Γεωργία Βασιλειάδου προκαλούσε, πάντα, άφθονο γέλιο στους θεατές με τις μνημειώδεις ατάκες της. Ας θυμηθούμε τέσσερις από τις πιο χαρακτηριστικές της εμφανίσεις που άφησαν εποχή. «Η θεία απ’το Σικάγο» Με την επιστροφή της από τις Η.Π.Α. η Καλλιόπη (Γεωργία Βασιλειάδου) αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει το σπίτι του αυστηρού απόστρατου αξιωματικού αδελφού της, Χαρίλαου, (Ορέστης Μακρής) και να παντρέψει τις ανιψιές της, χάρη σε ένα ευφάνταστο, αν και ριψοκίνδυνο, τέχνασμα. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 και σημείωσε σχεδόν αμέσως μεγάλη επιτυχία. Το σενάριο και τη σκηνοθεσία είχε αναλάβει ο Αλέκος Σακελλάριος και η ταινία προέ

Καίτη Πάνου: Η «φινετσάτη» ντάμα του Ελληνικού Κινηματογράφου

Γράφει η Έλλη Δήμου, Από «ενζενί» (ηθοποιός που παίζει τον ρόλο της απλοϊκής και αθώας νέας) σε «φινετσάτη» ντάμα η Καίτη Πάνου άφησε το δικό της στίγμα, στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Γεννημένη στις 28 Αυγούστου του 1927 , ήρθε στην Ελλάδα πολύ μικρή , από τον Πύργο Βουλγαρίας. Όντας σε τρυφερή ακόμη   ηλικία, είχε καταλάβει ποιο επάγγελμα αγαπούσε. Συμμετείχε σε σχολικές παραστάσεις και εμφανίστηκε στο παιδικό θέατρο της Αντιγόνης Μεταξά.   Έφερε τον τίτλο του «παιδιού θαύματος». Η επίσημη πρώτη στον Κινηματογράφο για την Πάνου, έγινε σε ηλικία 16 ετών- το 1943 - στην ταινία «Η φωνή της καρδιάς» . Η «πρώτη της φορά» συν έπεσε με την –επίσης- παρθενική εμφάνιση του Δημήτρη Χόρν αλλά και της «Φίνος Φίλμ». Η ταινία «Η φωνή της καρδιάς» είναι η πρώτη της «Φίνος Φίλμ. Ωστόσο αποτελεί συμπαραγωγή με τον Γιώργο Καβουκίδη. Φημολογείται πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος του έργου-Δημήτρης Ιωαννόπουλος- είχε ερωτευτεί τη νεαρή ηθοποιό και παραλίγο να