Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γεώργιος Βιζυηνός: Πέθανε έγκλειστος στο Δρομοκαΐτειο Ψυχιατρείο


                                                                                                                 Γράφει η Έλλη Δήμου,

Στις 15 Απριλίου του 1896, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ελληνικής λογοτεχνίας, φεύγει από τη ζωή.

Ο Γεώργιος Βιζυηνός, γεννήθηκε στις 8 Μαρτίου του 1849, στη Βιζύη της Ανατολικής Θράκης(σημερινό Βιζέ της Τουρκίας). Μέλος μιας πάμφτωχης οικογένειας, έμεινε ορφανός στα 5 του χρόνια.

Ένα πέπλο θανάτου σκέπαζε τη ζωή του.



Είχε τέσσερα αδέρφια, τρία εκ των οποίων βρήκαν τραγικό θάνατο. Ο Χρηστάκης, ο αδικοσκοτωμένος ταχυδρόμος, για τον οποίο μιλάει το «Ποιος ήταν ο φονεύς του αδερφού μου;». Η  Άννα , της οποίας οι συνθήκες του θανάτου της, αποτυπώνονται στο «Αμάρτημα της μητρός μου». Και τέλος η  Αννιώ, που πέθανε και εκείνη μικρή. Ο αδερφός του Μιχαήλος πέθανε τρία χρόνια, πριν από τον Γεώργιο.

Από μικρός στην ξενιτιά.

Το 1861, θα αφήσει το σπίτι του και θα πάει στην Κωνσταντινούπολη, να γίνει ράφτης. Το εγχείρημα αυτό δεν ευδοκίμησε. Τα γράμματα ήταν αυτά, που γοήτευαν τον νεαρό, τότε, Βιζυηνό. Το 1868, ταξιδεύει στην Κύπρο. Υπό την προστασία του Αρχιεπισκόπου Κύπρου, Σωφρονίου Β΄ και φοιτά στην  Ελληνική Σχολή Λευκωσίας. Ο Γεώργιος, όμως, δεν ήθελε να γίνει κληρικός. Η αγάπη του ήταν τα γράμματα.


Το πάθος του για τη γνώση.

To 1872, γυρνάει πίσω στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί, θα καταφέρει να σπουδάσει στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης.  Με οδηγό του ταλέντο του, καταφέρνει να τραβήξει την προσοχή σημαντικών προσώπων της εποχής  όπως του πλούσιου τραπεζίτη και εθνικού ευεργέτη, Γεώργιου Ζαρίφη. Ο Ζαρίφης μετέπειτα θα  γίνει και ‘’χορηγός’’ των ταξιδιών του Βιζυηνού.
Ταξιδεύει στη Γερμανία και μένει στις πόλεις: Γοτίγγη, Λειψία και Βερολίνο. Εκεί, σπουδάζει  και παράλληλα εκδίδει ποιητικές συλλογές. Το ίδιο θα κάνει αργότερα σε Παρίσι και Λονδίνο.

‘Όταν ο Βιζυηνός συνάντησε την Πεζογραφία.

Το 1883, γράφει και εκδίδει, δύο από τα σημαντικότερα διηγήματα του. Το «Αμάρτημα της μητρός μου» και το «Ποιος ήταν ο φονεύς του αδερφού μου;»

Το 1884, ο χρηματοδότης του, Γεώργιος Ζαρίφης, πεθαίνει. Έτσι, ο Βιζυηνός αναγκάζεται να γυρίσει στην Αθήνα και να ψάξει για δουλειά. Πέρασε από το Βαρβάκειο γυμνάσιο, από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μάλιστα και μια προσπάθεια να εμπλακεί με τις επιχειρήσεις.


Το 1890, γίνεται καθηγητής ρυθμικής και δραματολογίας στο Ωδείο Αθηνών. Λέγεται ότι ερωτεύτηκε παράφορα μια μαθήτρια του, την 14χρονη Μπετίνα Φραβασίλη. Σύμφωνα με πηγές, αποπειράθηκε δύο φορές να την απαγάγει. Παράλληλα η εφημερίδα «Ακρόπολη» ισχυρίστηκε, πως ο Γεώργιος επιχείρησε να αυτοκτονήσει, εις διπλούν.  


Την ίδια περίπου εποχή, τον ‘’χτυπά’’ ένα νόσημα μυελού των οστών.

Στις 14 Απριλίου του 1892, καταλήγει έγκλειστος στο Δρομοκαΐτειο Ψυχιατρείο. Δε σταμάτησε ποτέ να γράφει, παρά το γεγονός, ότι ζούσε σε μια δική του πραγματικότητα και μέρα τη μέρα ‘’χανόταν’’ περισσότερο.

Τέσσερα χρόνια διήρκησε ο εγκλεισμός του. Στις 15 Απριλίου του 1896, άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 47 ετών.


Πηγή φωτογραφιών: Google Images. 

Με πληροφορίες από: Βικιπαίδεια, news247.gr, lifo,gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιάννης Αγγελάκας: Η ροκ περσόνα της Ελληνικής Μουσικής Σκηνής

  thessalonikiguide.gr                                                                                                         Ατόφιες οι σκέψεις του, γίνονταν λέξεις και άφοβα ξεπετάγονταν από τα χείλη του, κάθε φορά που αποφάσιζε να μιλήσει. Έχει σημασία αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί μαζί του; Πόσο εύκολο είναι να αντισταθείς στην καθαρή και ατόφια ειλικρίνεια κάποιου; "Μουσικά ανορθόγραφος" μιας και δε ξέρει να διαβάζει ούτε πεντάγραμμο- σύμφωνα με τον ίδιο-   αλλά και αυτοδίδακτος, πιστεύει βαθιά πως: «Όση σχέση έχει η εκκλησία με τη θρησκεία, τόση έχουν και τα ωδεία με την μουσική…». Θα έλεγε κανείς πως είναι ενάντια σε κάθε είδους πολιτικής, θρησκείας, εξουσίας. Είναι ένα είδος αναρχικού, έχει δηλώσει. Ο μόνος κυρίαρχος… η μεγάλη και μοναδική θρησκεία – είναι για εκείνον- η μουσική. «Τη μουσική σου πρέπει να την τιμάς με την ηθική σου και την στάση σου» , είπε κάποτε, σε μια προσπάθεια, να εξηγήσει πως επιβάλλεται- κατά την γνώμη του- στο κοινό το "ελαφρύ&

Γεωργία Βασιλειάδου: Τέσσερις εμβληματικές ταινίες της καριέρας της

Γράφει η Παναγιώτα Απέργη, Έχοντας μείνει γνωστή για τους πολύ χαρακτηριστικούς ρόλους που έχει ενσαρκώσει, η Γεωργία Βασιλειάδου υπήρξε μια από τις πιο αγαπημένες κωμικές ηθοποιούς, η οποία σημάδεψε τον ελληνικό κινηματογράφο με το αστείρευτο ταλέντο της. Άλλοτε Μαρίνα, άλλοτε Ευτυχία, άλλοτε Καλλιόπη κι άλλοτε Αριστέα, η Γεωργία Βασιλειάδου προκαλούσε, πάντα, άφθονο γέλιο στους θεατές με τις μνημειώδεις ατάκες της. Ας θυμηθούμε τέσσερις από τις πιο χαρακτηριστικές της εμφανίσεις που άφησαν εποχή. «Η θεία απ’το Σικάγο» Με την επιστροφή της από τις Η.Π.Α. η Καλλιόπη (Γεωργία Βασιλειάδου) αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει το σπίτι του αυστηρού απόστρατου αξιωματικού αδελφού της, Χαρίλαου, (Ορέστης Μακρής) και να παντρέψει τις ανιψιές της, χάρη σε ένα ευφάνταστο, αν και ριψοκίνδυνο, τέχνασμα. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 και σημείωσε σχεδόν αμέσως μεγάλη επιτυχία. Το σενάριο και τη σκηνοθεσία είχε αναλάβει ο Αλέκος Σακελλάριος και η ταινία προέ

Καίτη Πάνου: Η «φινετσάτη» ντάμα του Ελληνικού Κινηματογράφου

Γράφει η Έλλη Δήμου, Από «ενζενί» (ηθοποιός που παίζει τον ρόλο της απλοϊκής και αθώας νέας) σε «φινετσάτη» ντάμα η Καίτη Πάνου άφησε το δικό της στίγμα, στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Γεννημένη στις 28 Αυγούστου του 1927 , ήρθε στην Ελλάδα πολύ μικρή , από τον Πύργο Βουλγαρίας. Όντας σε τρυφερή ακόμη   ηλικία, είχε καταλάβει ποιο επάγγελμα αγαπούσε. Συμμετείχε σε σχολικές παραστάσεις και εμφανίστηκε στο παιδικό θέατρο της Αντιγόνης Μεταξά.   Έφερε τον τίτλο του «παιδιού θαύματος». Η επίσημη πρώτη στον Κινηματογράφο για την Πάνου, έγινε σε ηλικία 16 ετών- το 1943 - στην ταινία «Η φωνή της καρδιάς» . Η «πρώτη της φορά» συν έπεσε με την –επίσης- παρθενική εμφάνιση του Δημήτρη Χόρν αλλά και της «Φίνος Φίλμ». Η ταινία «Η φωνή της καρδιάς» είναι η πρώτη της «Φίνος Φίλμ. Ωστόσο αποτελεί συμπαραγωγή με τον Γιώργο Καβουκίδη. Φημολογείται πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος του έργου-Δημήτρης Ιωαννόπουλος- είχε ερωτευτεί τη νεαρή ηθοποιό και παραλίγο να