Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

''Είμαι τέντυ-μπόϋς"

                                             








 Γράφει η Έλλη Δήμου,

Ο όρος τεντιμποϊσμός, κάνει την εμφάνιση του, τη δεκαετία του 1950.  Λέξη ξενόφερτη ( Teddy boy), έμελλε να χαρακτηρίσει, τους νέους της εποχής, με παραβατική συμπεριφορά. Χαρακτηριστική πράξη, ενός ‘’ τέντι- μπόι’’, ήταν το γιαούρτωμα. Στην Ελλάδα στιγμάτισε, κυρίως, τα λαϊκά στρώματα.

 Η τιμωρία και ο παραδειγματισμός.

Το 1958,  αποτέλεσε σημείο αναφοράς, του κεφαλαίου αυτού. Το Σεπτέμβρη, του ίδιου έτους, όλες οι εφημερίδες της εποχής, αφιερώνουν τα εξώφυλλα τους, στους πρώτους τεντιμπόηδες, που τιμωρήθηκαν παραδειγματικά.

Πιο αναλυτικά, εκείνη τη χρονική περίοδο, αρμόδιος για θέματα ασφαλείας, ήτανε ο Ευάγγελος Καλαντζής.  Ο ίδιος αποφάσισε και επέβαλε στον, τότε, Αστυνομικό Διευθυντή Αθηνών, Ρακιντζή, την τιμωρία των παραβατών. Η συνομιλία τους έμεινε στην ιστορία:

Καλαντζής: Κύριε Ρακιντζή ετοιμαστείτε!

Ρακιντζής: Δηλαδή, κύριε Υπουργέ;

Καλαντζής: Θα εφοδιαστείτε με ένα γουρουνοψάλιδο και με το πρώτο κρούσμα τεντιμποϊσμού, θα δράσετε καταλλήλως.

Ρακιντζής: Κύριε Υπουργέ ,αυτό είναι υπερβολή. Ίσως αποτελεί ακόμη, υπέρβασίν  δικαιώματος.

Καλαντζής: Θα κάνετε ότι σας λέω, κύριε Ρακιντζή. Πάρτε το γουρουνοψάλιδο αμέσως και εις πρώτην ευκαιρίαν κουρέψτε γουλί, αυτούς τους μασκαράδες! Άλλωστε δε θα είναι η πρώτη φορά, που θα παρανομήσετε..

Ρακιντζής: Κύριε Υπουργέ, επιμένω. Είναι υπερβολικό!

Καλαντζής: Ας είναι! Θα κουρεύετε τους δράστας με την ψιλή, θα τους οδηγείτε από το Τμήμα πεζή στο Δικαστήριο με μίαν ταμπέλα στο λαιμό, η οποία θα σημειώνει το αδίκημα, που διέπραξαν.


Οι Πρώτοι ‘’τέντι-μπόϊδες’’


                                                                                       




Δυο νεαροί, μετά από διαπληκτισμό, με μια κυρία , έξω από σινεμά της εποχής, αποφάσισαν να την γιαουρτώσουν. Η αστυνομία δεν άργησε να φτάσει στα σπίτια τους και η τιμωρία τους, έγινε αργότερα έναυσμα για τη δημιουργία ενός νομοθετικού διατάγματος.

Τους κούρεψαν γουλί και τους φόρεσαν μια ταμπέλα, που έγραφε: «ΕΙΜΕΘΑ ΤΕΝΤΥ- ΜΠΟΫΣ , ΠΕΤΑΞΑΜΕ ΓΙΑΟΥΡΤΙ ΚΑΤΑ ΓΥΝΑΙΚΟΣ».
Ένας, εκ των δύο πρωταγωνιστών, δήλωσε σε συνέντευξη του, στην εκπομπή «ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ» : «Αυτό , που μου έκανε περισσότερο εντύπωση, ήταν το πλήθος των δημοσιογράφων, που είχε καλέσει η Αστυνομία. Λες και είχανε πιάσει τον Αλ Καπόνε». Σημείωσε, επίσης, πως αληθεύει, ότι οι φωτογραφίες τους, κοσμούσαν τα δωμάτια κοριτσιών για αρκετό καιρό.

Η νομιμοποίηση του δημόσιου εξευτελισμού.

Τον Απρίλιο του 1959, παρουσιάστηκε σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή, για νόμο περί τεντιμποϊσμού. Τελικά πέρασε ως νομοθετικό διάταγμα, που έφερε τις υπογραφές του βασιλιά Παύλου, του πρωθυπουργού Καραμανλή και των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου. Τον Οκτώβρη του 1959, δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Κυβερνήσεως. Σύμφωνα, με αυτό, οι νεαροί που κατηγορούνταν, για το αδίκημα της εξύβρισης, θα τιμωρούνταν, αφού συλλαμβάνονταν, με κούρεμα(γουλί) και σκίσιμο των ρεβέρ των παντελονιών. Το σημαντικότερο, ήταν, πως η ποινή δε μπορούσε, ούτε να μετατραπεί, ούτε να εξαγοραστεί. Σκοπός του, υποτίθεται, ήτανε η πειθαρχία και ο παραδειγματισμός των νέων.  Έμεινε στην ιστορία, ως ο « Νόμος 4.000» , παρότι δεν αποτελούσε νόμο.

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες των νομικών, της εποχής, για την αντισυνταγματικότητα του διατάγματος, αυτό εφαρμόσθηκε κανονικά. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο «Νόμος 4.000», δεν ανέφερε στις διατάξεις του, τη διαπόμπευση του παραβάτη. Το κοινωνικό πλαίσιο, όμως, της εποχής  επέτρεψε, αυτό το δημόσιο εξευτελισμό.

Η προπαγάνδα.


                                                         



 Οι εφημερίδες, της εποχής , εκθείαζαν το διάταγμα. Δεν δημοσίευαν τις αντιρρήσεις, των νομικών, αντιθέτως, γράφανε, πως ο κλάδος αυτός, συμφωνεί απόλυτα. Έτσι, δεν έμενε περιθώριο αμφισβήτησης. Με τον καιρό, η αστυνομία  και οι δημοσιογράφοι, παρουσίαζαν σαν ‘’τέντι-μπόϊδες’’, τους παραβάτες κάθε είδους, ποινικοποιώντας, στην ουσία μέχρι και το φλερτ.

Η ταινία «Νόμος 4.000».

                                 


Ο Γιάννης Δαλιανίδης, το 1962, παρουσιάζει τη ταινία «Νόμος 4.000». Γροθιά στο κατεστημένο , με διφορούμενες κριτικές, καθώς κυκλοφόρησε, ενώ όλα αυτά, συνέχιζαν να διαδραματίζονται στην πραγματική ζωή.

Ο Θανάσης Παπαδόπουλος, ο οποίος υποδύεται, μαθητή που συνελήφθη, για γιαούρτωμα, σε μια συνέντευξη του δήλωσε: «ΥΠΟΔΎΘΗΚΑ , τον καταδικασμένο με το εν λόγω διάταγμα, και παρ’ όλα αυτά, ένιωσα βαθύτατα εξευτελισμένος. Στη σκηνή, της διαπόμπευσης, στη Φωκίωνος Νέγρη, ο κόσμος με έφτυνε και με χτυπούσε, επειδή θεωρούσε, ότι το είχα διαπράξει στ’ αλήθεια.(…) Τα μαλλιά, εκείνη την εποχή, συμβόλιζαν τη γοητεία και τον ανδρισμό, ήτανε μεγάλο πλήγμα».

Έχοντας στιγματίσει τις ζωές πολλών νέων, το κεφάλαιο αυτό, έμελλε να κλείσει, το 1983, από τον Ανδρέα Παπανδρέου, ενώ η τελευταία φορά, που εφαρμόστηκε, ήτανε το 1981.



Πηγή φωτογραφιών: Google Images
Με πληροφορίες από : Μηχανή του Χρόνου,paraskhio.gr,διαδίκτυο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιάννης Αγγελάκας: Η ροκ περσόνα της Ελληνικής Μουσικής Σκηνής

  thessalonikiguide.gr                                                                                                         Ατόφιες οι σκέψεις του, γίνονταν λέξεις και άφοβα ξεπετάγονταν από τα χείλη του, κάθε φορά που αποφάσιζε να μιλήσει. Έχει σημασία αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί μαζί του; Πόσο εύκολο είναι να αντισταθείς στην καθαρή και ατόφια ειλικρίνεια κάποιου; "Μουσικά ανορθόγραφος" μιας και δε ξέρει να διαβάζει ούτε πεντάγραμμο- σύμφωνα με τον ίδιο-   αλλά και αυτοδίδακτος, πιστεύει βαθιά πως: «Όση σχέση έχει η εκκλησία με τη θρησκεία, τόση έχουν και τα ωδεία με την μουσική…». Θα έλεγε κανείς πως είναι ενάντια σε κάθε είδους πολιτικής, θρησκείας, εξουσίας. Είναι ένα είδος αναρχικού, έχει δηλώσει. Ο...

Καίτη Πάνου: Η «φινετσάτη» ντάμα του Ελληνικού Κινηματογράφου

Γράφει η Έλλη Δήμου, Από «ενζενί» (ηθοποιός που παίζει τον ρόλο της απλοϊκής και αθώας νέας) σε «φινετσάτη» ντάμα η Καίτη Πάνου άφησε το δικό της στίγμα, στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Γεννημένη στις 28 Αυγούστου του 1927 , ήρθε στην Ελλάδα πολύ μικρή , από τον Πύργο Βουλγαρίας. Όντας σε τρυφερή ακόμη   ηλικία, είχε καταλάβει ποιο επάγγελμα αγαπούσε. Συμμετείχε σε σχολικές παραστάσεις και εμφανίστηκε στο παιδικό θέατρο της Αντιγόνης Μεταξά.   Έφερε τον τίτλο του «παιδιού θαύματος». Η επίσημη πρώτη στον Κινηματογράφο για την Πάνου, έγινε σε ηλικία 16 ετών- το 1943 - στην ταινία «Η φωνή της καρδιάς» . Η «πρώτη της φορά» συν έπεσε με την –επίσης- παρθενική εμφάνιση του Δημήτρη Χόρν αλλά και της «Φίνος Φίλμ». Η ταινία «Η φωνή της καρδιάς» είναι η πρώτη της «Φίνος Φίλμ. Ωστόσο αποτελεί συμπαραγωγή με τον Γιώργο Καβουκίδη. Φημολογείται πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος του έργου-Δημήτρης Ιωαννόπουλος- είχε ερωτευτεί τη νεαρή ηθοποιό και παρ...

Γεωργία Βασιλειάδου: Τέσσερις εμβληματικές ταινίες της καριέρας της

Γράφει η Παναγιώτα Απέργη, Έχοντας μείνει γνωστή για τους πολύ χαρακτηριστικούς ρόλους που έχει ενσαρκώσει, η Γεωργία Βασιλειάδου υπήρξε μια από τις πιο αγαπημένες κωμικές ηθοποιούς, η οποία σημάδεψε τον ελληνικό κινηματογράφο με το αστείρευτο ταλέντο της. Άλλοτε Μαρίνα, άλλοτε Ευτυχία, άλλοτε Καλλιόπη κι άλλοτε Αριστέα, η Γεωργία Βασιλειάδου προκαλούσε, πάντα, άφθονο γέλιο στους θεατές με τις μνημειώδεις ατάκες της. Ας θυμηθούμε τέσσερις από τις πιο χαρακτηριστικές της εμφανίσεις που άφησαν εποχή. «Η θεία απ’το Σικάγο» Με την επιστροφή της από τις Η.Π.Α. η Καλλιόπη (Γεωργία Βασιλειάδου) αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει το σπίτι του αυστηρού απόστρατου αξιωματικού αδελφού της, Χαρίλαου, (Ορέστης Μακρής) και να παντρέψει τις ανιψιές της, χάρη σε ένα ευφάνταστο, αν και ριψοκίνδυνο, τέχνασμα. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 και σημείωσε σχεδόν αμέσως μεγάλη επιτυχία. Το σενάριο και τη σκηνοθεσία είχε αναλάβει ο Αλέκος Σακελλάριος και η ταινία προέ...