Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η "τέχνη" της διαφήμισης.









Διαφήμιση, ονομάζεται, η διαδικασία, κατά την οποία, προωθείται ένα προϊόν στον καταναλωτή. Με αυτό τον τρόπο, ο δέκτης ( καταναλωτής) έχει τη δυνατότητα αρχικά να πληροφορηθεί για την ύπαρξη του  προϊόντος και έπειτα για τις λεπτομέρειες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Βέβαια, ο στόχος μιας διαφήμισης είναι η πώληση. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούνται διάφορες τεχνικές.

Πρώτα από όλα, έχει ιδιαίτερη σημασία το μέσον, που θα χρησιμοποιηθεί, για να προωθηθεί  κάτι. Αυτό θα μπορούσε να είναι η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, ο έντυπος τύπος, το ίντερνετ ή και συνεργασία αυτών, και πολλών άλλων. Στη προκειμένη, θα ερευνήσουμε την τηλεόραση, μιας και είναι, αυτή, που διεγείρει τις περισσότερες αισθήσεις.

Η τηλεόραση συνδυάζει οπτικό – ακουστικό υλικό , με το τελικό αποτέλεσμα, να είναι ισχυρότερο και με ισχυρότερη επιρροή.

Το ανθρώπινο είδος έχει κάποια χαρακτηριστικά , όπως το συναίσθημα και τη λογική. Αυτά είναι που χρησιμοποιούνται,  ώστε ο δέκτης, να νιώσει την ανάγκη, να αγοράσει, το εκάστοτε εμπόρευμα. Πιο αναλυτικά:

1.     Επίκληση στο συναίσθημα.

Η πλειοψηφία τον διαφημιστικών σποτ, επικαλούνται το συναίσθημα. Παραδείγματος χάριν, ένας πατέρας που λείπει στα καράβια  και νιώθει τύψεις, επειδή δεν αγόρασε δώρο στο παιδί του, που είναι μακριά, δακρύζει πάνω από μια σακούλα (γνωστής αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών)  και στο background παίζει η αντίστοιχη μουσική. Παρακολουθώντας ο δέκτης, το σποτ αυτό, κατακλύζεται από τύψεις και φτάνει να αγοράζει δύο σακούλες δώρα, χωρίς καν, να έχουν ειπωθεί , στο διαφημιστικό, οι λέξεις «αγόρασε» «ψώνισε» «επισκέψου το κατάστημα μας».

2.     Επίκληση στη λογική.

« Το πλυντήριο σου χαλάει συνεχώς; Οφείλεται στα άλατα. Αν το πλυντήριο σου πιάσει άλατα χρειάζεσαι φάρμακο. Αν χρειαστείς φάρμακο το τάδε είναι η λύση. Οπότε; Έχει άλατα το πλυντήριο σου;» Με την λογική αναγκαιότητα των προκείμενων ( των πάρα πάνω δηλαδή προτάσεων) οδηγείται στο συμπέρασμα, ο καταναλωτής , ότι χρειάζεται αυτό το φάρμακο, είτε γιατί έχει άλατα το πλυντήριο, είτε γιατί μπορεί να έχει στο μέλλον. 

3.     Επίκληση στον εγωισμό.

« ο τάδε υπολογιστής είναι κορυφή. Ένας άριστος φοιτητής, είναι αυτονόητο, πως πρέπει να τον αποκτήσει. Ο Τάκης τον έχει! Εσύ;».  Έρχεται ο δέκτης και σκάει από το κακό του. «Δεν είμαι εγώ άριστος φοιτητής; Ποιος είναι ο Τάκης , που τον έχει και δε θα τον έχω εγώ! Καλύτερος είναι από μένα;». Έτσι αγοράζει τον υπολογιστή, και την τσάντα και ένα έξτρα ποντίκι, για ώρα ανάγκης.

4.     Έμμεσες διαφημίσεις.

Αυτές είναι οι πιο ‘’ύπουλες’’, διότι περνάνε, απευθείας, στο υποσυνείδητο σου. Λόγου χάριν, παρακολουθείς το αγαπημένο σου σόου και οι πρωταγωνιστές κυκλοφορούν, συνεχώς, με αυτό το αναψυκτικό. Έχουν ποτήρια, μόνο από αυτό, μπλούζες, καπέλα. Ενώ εσύ πιστεύεις, ότι βλέπεις την εκπομπή, το μήνυμα, σου έχει περάσει. Για αυτό γυρνώντας από το σούπερ μάρκετ, συνειδητοποιείς, ότι πήρες 6 λίτρα του αναψυκτικού αυτού, αλλά μένεις μόνος!

5.     Επίκληση στην αυθεντία.

«40 ειδικοί στην μπουγατσοκοπτική, επιλέγουν αυτή τη μπουγατσιέρα». Εφόσον το λένε, οι ειδικοί, πως μπορεί να φέρει αντίρρηση ένας απλός καταναλωτής; …..

6.     Παραπλανητική διαφήμιση.

Δε χωράει επεξήγηση. Δεν είναι λίγες οι φορές, που διαφημίζεται  χειμωνιάτικο  παντελόνι και όταν το αγοράζει, κανείς,  αποδεικνύεται μαγιό.


Ο κλάδος της διαφήμισης, έχει ως στόχο το κέρδος. Αναλαμβάνουν, να  προωθήσουν, το εμπόρευμα κάποιου πελάτη. Όσο περισσότερο κέρδος έχει ο πελάτης, τόσο καλύτερη φήμη αποκτούν, οι ίδιοι.  Μέσα στο πλαίσιο της νομοθεσίας, χρησιμοποιούν κάθε  τεχνική, μέσο και τρόπο για να το καταφέρουν. Παρ΄όλα αυτά, δεν είναι λίγες οι φόρες, που ξεπερνούν τα όρια και καταπατούν τα δικαιώματα του καταναλωτή και τις νομοθεσίες.

Για το λόγο αυτό, το κοινό οφείλει να είναι ενημερωμένο, να γνωρίζει που μπορεί να απευθυνθεί , εάν νιώθει, ότι εξαπατήθηκε.
Ενώ, το βασικότερο, είναι να αναπτύξει ,ο κάθε πολίτης, κριτική σκέψη και να διακρίνει, πόσα από αυτά που διαφημίζονται, είναι πραγματικά.



Βρες την ιστοσελίδα  του Συνηγόρου του Καταναλωτή, εδώ:  


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιάννης Αγγελάκας: Η ροκ περσόνα της Ελληνικής Μουσικής Σκηνής

  thessalonikiguide.gr                                                                                                         Ατόφιες οι σκέψεις του, γίνονταν λέξεις και άφοβα ξεπετάγονταν από τα χείλη του, κάθε φορά που αποφάσιζε να μιλήσει. Έχει σημασία αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί μαζί του; Πόσο εύκολο είναι να αντισταθείς στην καθαρή και ατόφια ειλικρίνεια κάποιου; "Μουσικά ανορθόγραφος" μιας και δε ξέρει να διαβάζει ούτε πεντάγραμμο- σύμφωνα με τον ίδιο-   αλλά και αυτοδίδακτος, πιστεύει βαθιά πως: «Όση σχέση έχει η εκκλησία με τη θρησκεία, τόση έχουν και τα ωδεία με την μουσική…». Θα έλεγε κανείς πως είναι ενάντια σε κάθε είδους πολιτικής, θρησκείας, εξουσίας. Είναι ένα είδος αναρχικού, έχει δηλώσει. Ο μόνος κυρίαρχος… η μεγάλη και μοναδική θρησκεία – είναι για εκείνον- η μουσική. «Τη μουσική σου πρέπει να την τιμάς με την ηθική σου και την στάση σου» , είπε κάποτε, σε μια προσπάθεια, να εξηγήσει πως επιβάλλεται- κατά την γνώμη του- στο κοινό το "ελαφρύ&

Γεωργία Βασιλειάδου: Τέσσερις εμβληματικές ταινίες της καριέρας της

Γράφει η Παναγιώτα Απέργη, Έχοντας μείνει γνωστή για τους πολύ χαρακτηριστικούς ρόλους που έχει ενσαρκώσει, η Γεωργία Βασιλειάδου υπήρξε μια από τις πιο αγαπημένες κωμικές ηθοποιούς, η οποία σημάδεψε τον ελληνικό κινηματογράφο με το αστείρευτο ταλέντο της. Άλλοτε Μαρίνα, άλλοτε Ευτυχία, άλλοτε Καλλιόπη κι άλλοτε Αριστέα, η Γεωργία Βασιλειάδου προκαλούσε, πάντα, άφθονο γέλιο στους θεατές με τις μνημειώδεις ατάκες της. Ας θυμηθούμε τέσσερις από τις πιο χαρακτηριστικές της εμφανίσεις που άφησαν εποχή. «Η θεία απ’το Σικάγο» Με την επιστροφή της από τις Η.Π.Α. η Καλλιόπη (Γεωργία Βασιλειάδου) αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει το σπίτι του αυστηρού απόστρατου αξιωματικού αδελφού της, Χαρίλαου, (Ορέστης Μακρής) και να παντρέψει τις ανιψιές της, χάρη σε ένα ευφάνταστο, αν και ριψοκίνδυνο, τέχνασμα. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 και σημείωσε σχεδόν αμέσως μεγάλη επιτυχία. Το σενάριο και τη σκηνοθεσία είχε αναλάβει ο Αλέκος Σακελλάριος και η ταινία προέ

Καίτη Πάνου: Η «φινετσάτη» ντάμα του Ελληνικού Κινηματογράφου

Γράφει η Έλλη Δήμου, Από «ενζενί» (ηθοποιός που παίζει τον ρόλο της απλοϊκής και αθώας νέας) σε «φινετσάτη» ντάμα η Καίτη Πάνου άφησε το δικό της στίγμα, στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Γεννημένη στις 28 Αυγούστου του 1927 , ήρθε στην Ελλάδα πολύ μικρή , από τον Πύργο Βουλγαρίας. Όντας σε τρυφερή ακόμη   ηλικία, είχε καταλάβει ποιο επάγγελμα αγαπούσε. Συμμετείχε σε σχολικές παραστάσεις και εμφανίστηκε στο παιδικό θέατρο της Αντιγόνης Μεταξά.   Έφερε τον τίτλο του «παιδιού θαύματος». Η επίσημη πρώτη στον Κινηματογράφο για την Πάνου, έγινε σε ηλικία 16 ετών- το 1943 - στην ταινία «Η φωνή της καρδιάς» . Η «πρώτη της φορά» συν έπεσε με την –επίσης- παρθενική εμφάνιση του Δημήτρη Χόρν αλλά και της «Φίνος Φίλμ». Η ταινία «Η φωνή της καρδιάς» είναι η πρώτη της «Φίνος Φίλμ. Ωστόσο αποτελεί συμπαραγωγή με τον Γιώργο Καβουκίδη. Φημολογείται πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος του έργου-Δημήτρης Ιωαννόπουλος- είχε ερωτευτεί τη νεαρή ηθοποιό και παραλίγο να